Krafttag för att minska plastavfallet

Närmare 300 företag och organisationer – många av dem globala och välkända – har undertecknat ”The New Plastics Economy Global Commitment”, som initierats av Ellen MacArthur Foundation tillsammans med FN:s miljöprogram och vars syfte är att eliminera plastavfall redan vid källan.
Engagemanget lanserades den 29 oktober i samband med ”Our Ocean Conference” på Bali
.

Bland de som undertecknat engagemanget finns flera av världens största företag inom såväl plastproduktion som tillverkning och användande av plastförpackningar. Bland undertecknarna finns även organisationer, investerare, städer och regeringar. Enligt en pressrelease från Ellen MacArthur Foundation har hittils mer än 290 företag, etc undertecknat engagemanget och de representerar tillsammans 20 procent av alla plastförpackningar, som tillverkas globalt i dag!

Bland de tillverkare, användare och andra intressenter, som undertecknat åtagandet, kan nämnas Danone, H&M, L’Oreal, Mars, Henkel, HP, Kellogg Company, Marks & Spencer, PepsiCo, The Coca-Cola Company,  Unilever, Borealis, Mondi, Amcor, Novamont, Nature Works, Philips, Schwarz Group (Lidl , m fl), Svensk Plastindustriförening (SPIF), Tomra, UPM Raflatac,Veolia, Walmart, WWF och många, många fler.

Engagemanget ”The New Plastics Economy Global Commitment” har som huvudsyfte att det globala plastavfallet ska elimineras redan vid källan genom att alla plastförpackningar senast år 2025 till 100 procent ska kunna återvinnas, återanvändas eller enkelt och säkert komposteras.

Läs mer här…

Och här…